Spotrebitelia to už pri reklamácii nebudú mať také ľahké. Rozhodol o tom Najvyšší súd

Autor: Advokátska kancelária BÁNOS | 19.11.2018 o 12:30 | Karma článku: 6,97 | Prečítané:  2779x

Na vybavenie reklamácie má predávajúci 30 dňovú lehotu. Pokiaľ ju nestihne, za tovar musí vrátiť peniaze. Na takýto postup bol doposiaľ zvyknutý každý spotrebiteľ.

Najvyšší súd sa však rozhodol, že to tentoraz neuľahčí nikomu, ani spotrebiteľovi. A tak, ako sa hovorí, prišiel aj na psa mráz.

Čo hovorí zákon je sväté! Ale čo povie Najvyšší súd je ešte svätejšie. Alebo je to len o slovíčkach (?)

Roky sme si zákon o ochrane spotrebiteľa vykladali tak, že pokiaľ predávajúci nestihne tridsať dňovú lehotu na vybavenie reklamácie, tak má spotrebiteľ automaticky právo od zmluvy odstúpiť a predávajúci mu musí bez ďalšieho vrátiť za tovar peniaze, a to či už bola vada reálna, alebo zo strany spotrebiteľa mierne vykonštruovaná. V duchu hesla človek mieni, pán boh mení, Najvyšší súd v októbri rozhodol, že márne uplynutie tridsaťdňovej lehoty stanovenej na vybavenie reklamácie nezakladá automaticky domnienku existencie reklamovanej vady a nároky zo zodpovednosti za takúto vadu má kupujúci len vtedy, ak vada na tovare objektívne existuje. To znamená, že platne odstúpiť od zmluvy môže spotrebiteľ iba v prípade, ak vada na tovare naozaj je (reklamovanú vadu možno označiť za objektívne existujúcu, ak je skutočnou, ak sa vyskytuje na predanej veci v čase uplatnenia zodpovednosti za vady, a ak je takej povahy, ktorá je pre uplatnenie kupujúcim uplatneného práva vyžadovaná). V opačnom prípade sa následky nevybavenia reklamácie v tridsaťdňovej lehote neuplatnia.

Koniec pokutám od SOI?

Z rozhodnutia NS SR tak vyplýva, že predávajúci sa musí reklamáciou zaoberať keď treba aj po uplynutí tridsaťdňovej lehoty a pokiaľ táto nebude oprávnená, odstúpenie spotrebiteľa od zmluvy nie je povinný rešpektovať a tomuto tak vyhovieť.

V súvislosti s uvedeným sa zároveň mnohým (najmä predávajúcim) natískala otázka, či takéto novátorské stanovisko urobí škrt cez rozpočet podnikateľmi obávanej Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá v súvislosti s nedodržaním tridsaťdňovej lehoty na vybavenie reklamácie dodnes s obľubou rozdáva podnikateľom nemalé pokuty. Ako však vyplýva zo stanoviska SOI, z rozsudku NS SR nevyplýva, že by na vybavenie reklamácie mali obchody viac času, teda že by sa reklamáciami mohli zaoberať dlhšie ako tridsať dní, ale len, že ak predávajúci nevybaví reklamáciu v zákonnej lehote, spotrebiteľ má nárok na odstúpenie od zmluvy len vtedy, ak sa na reklamovanom výrobku chyba skutočne prejavila a má charakter neodstrániteľnej chyby. Ľuďom následne odkazuje, aby sa domáhali svojich práv súdnou cestou. Pokutám za nedodržanie zákonnej lehoty sa tak obchodníci zrejme naďalej nevyhnú.

Predĺži sa 30 dňová lehota na vybavenie reklamácie?

Ako sa hovorí, následky činov na seba nikdy nenechávajú dlho čakať a inak tomu nebolo ani v tomto prípade. Atrament z pera, ktorým sudcovia rozhodnutie podpísali ešte ani nestihol poriadne zaschnúť a už sa začína špekulovať, či toto rozhodnutie so sebou prinesie legislatívne zmeny a predĺži sa rokmi uznávaná tridsaťdňová lehota na vybavenie reklamácie, čo by bezpochyby nejeden predávajúci uvítal všetkými desiatimi. Takýto vianočný podarúnok však toho roku už zrejme očakávať nemožno. Ministerstvo sa vyjadrilo sprvu len diplomaticky a ponechalo si čas na zváženie prípadnej zmeny zákona.

Nové rozhodnutie však už za jeden mesiac narobilo nielen medzi obchodníkmi rozruch. A to najmä vďaka jeho rozličným výkladom. Tridsaťdňovú lehotu na vybavenie reklamácie odporúčame naďalej dodržiavať, keďže SOI so svojimi pokutami číha na každom rohu a k zmene zákona, ktorým by sa lehota na vybavenie reklamácie jednoznačne a konkrétne predĺžila zatiaľ nedošlo. To, čo tak môže predávajúcim ušetriť nemalé financie sa nazýva profesionálna obozretnosť. A spotrebitelia, vy si dávajte pozor, či je vada skutočne vadou, aby ste napokon nevyšli naprázdno...

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Vzbúrili sa chudobní aj radikáli. Macrona môžu protesty ohroziť

Protestné hnutie môže pomôcť populistom.

ŠPORT

Vlhová jazdí ako chlapi. Shiffrinová však nerobí chyby

Slovenka skončila opäť druhá.


Už ste čítali?