Plateniu pokút od SOI sa môžete ľahko vyhnúť.

Autor: Advokátska kancelária BÁNOS | 6.12.2017 o 12:30 | Karma článku: 7,31 | Prečítané:  3081x

Vraj, keď ide o peniaze, všetci ľudia sú rovnakého náboženstva. Najmä, keď majú pustiť žilou. O to väčšmi, keď do štátnej kasy. No nakoniec to aj tak všetko stojí a padá na chybách v čítaní.

Spotrebiteľ nad zákon?

Byť predajcom v dobe, kedy právo spotrebiteľa je takmer absolútnejšie než absolútne a opletené všelijakými superlatívmi obhajujúcimi prehrozné a sťažené postavenie slabšej strany voči predávajúcemu, je častokrát behom v šprinte na dlhé trate cez prekážky, povýšené všetkými povinnosťami a vrhajúcimi polenami v podobe starostlivo ukladaných pokút Slovenskou obchodnou inšpekciou. A tá neraz spôsobí pád aj vytrvalému a skúsenosťami ostrieľanému bežcovi. Uznávame, znalosť povinností predajcu voči spotrebiteľovi si vyžaduje hodiny štúdia zákonov, zodpovedných zamestnancov či právnika na telefóne vo dne v noci. Preistotu. No ako to už v slovenskej mentalite býva, o čo väčšmi si povinnosti plníte, o to skôr si na vás SOI-ka posvieti, prelustruje dokumenty a snaží sa nájsť nejakú tu chybičku krásy, medzierku v systéme, pre ktorú by uložila pokutu. Stane sa. Inak to nebolo ani v prípade nášho klienta. Čo potom s tým?!

Riadne upravené obchodné podmienky sú základ!

Nikto ich nečíta, a predsa sú vo vzťahu predávajúci – kupujúci akousi Bibliou. A často na to poukazujeme, lebo pravda je taká, že dobré všeobecné obchodné podmienky vám v mnohých prípadoch zachránia nielen peňaženku, ale i reputáciu a v najhorších prípadoch i samotné podnikanie. Presvedčil nás o tom i nedávny, naoko krutý, nelogický až smutno - smiešne pôsobiaci prípad. Ak sme v článku Pozor na praktiky novodobej bytovej mafie. poukazovali na následky nedostatočnej pozornosti v čítaní, tak poučenie z neho plynúce, by našlo svoje dokonalé uplatnenie i v tomto prípade, a to hneď na niekoľkých stranách.

Zákazník – kupujúci, nazvime ho pre potreby článku spotrebiteľ, pri nakupovaní cez e-shop predajcu zaškrtol políčko s textom Súhlasím s obchodnými podmienkami. Súhlasil síce s nimi, ale ako absolútna väčšina nakupujúcich, nemožno predpokladať, aj s ohľadom na nasledujúce dianie, žeby ich i naozaj čítal. Iste, kto by tým strácal čas. Nečítal ich však ani vtedy, keď už si kúpu na nešťastie klienta - predajcu rozmyslel, prehodnotiac vyhodenie svojich ťažko zarobených peňazí a vopred zaplatené peniaze požadoval vrátiť v zákonnej lehote. Teda do 14 dní od odstúpenia od zmluvy. Pán spotrebiteľ však nestihol obdržať všetky objednané spotrebiče, nakoľko dopravca, na ktorého sa klient spoliehal, a ktorý doručil všetko spotrebiteľom vždy včas priamo domov, spravil chybu a so zásielkou sa omeškal. Spotrebiteľovi, ktorého právo je nad všetky iné práva, viac netrebalo. Pár dní čakania pri okne, s pohľadom upierajúcim sa na každé auto väčších rozmerov rozvážajúce zhmotnené, objednané a zaplatené želania, mu stačilo na to, aby ukázal klientovi nespokojnosť s vybavením objednávky, nedôveru, zváženie uprednostnenia konkurencie a aby jeho nedočkavosť vyvrcholila do odstúpenia od zmluvy. Svoje rozhorčenie zrealizoval telefonicky. Neskôr kontaktoval spotrebiteľ klienta vyplnením kontaktného formuláru, ktorý má byť akousi elektronickou schránkou, do ktorej možno predajcovi hádzať pripomienky, návrhy, názory, zlepšováky, pochvaly, pokarhania. Spotrebiteľ sa sťažoval. Znižoval preferencie klienta na sociálnych sieťach. Uchránené jeho nespokojnosti iste nebolo ani jeho priame okolie. Ponosoval sa, že do 14 dní od jeho telefonického odstúpenia mu neboli vrátené peniaze za tovar, ktorý už neskôr odmietol prevziať. No ako to už býva, aby bola jeho zlosť evidentná, rovnakú sťažnosť zaslal i na SOI.

Tá vyhodnotila telefonát spotrebiteľa preukazujúci jeho vôľu, a potvrdený kontaktným formulárom, ako platné odstúpenie a klientovi uložila pokutu v niekoľkých stovkách Eur. A tak sme späť pri čítaní s porozumením. Pre mnohých nepochopiteľné, nelogické odôvodnenie pokuty v rozhodnutí SOI-ky, ktoré núti skúseného k jemnému podvihnutiu kútika úst, by nejedného, v kúte ubitého podnikateľa prinútilo pokutu pre svätý pokoj zaplatiť a vec ďalej neskúmať. Vždy radíme – SKÚMAJTE, PREVERUJTE, ČÍTAJTE! Ani SOI v tomto prípade neskúmala. Neskúmala a nečítala s porozumením to, čo bolo najdôležitejšie. Obchodné podmienky. Priam groteskne vyznievajúce zanedbanie tak dôležitej povinnosti, a pritom odôvodnenie rozhodnutia viedlo k snahe o presvedčenie v zákonnosť uloženej pokuty. Za platné odstúpenie od zmluvy považovala SOI telefonát spotrebiteľa, potvrdený vyplneným kontaktným formulárom. Hoci obchodné podmienky klienta, s ktorými spotrebiteľ na samom počiatku vyslovil súhlas, deklarovali, že v prípade záujmu o odstúpenie od zmluvy, tak môže spotrebiteľ učiniť písomne, emailom alebo vyplnením formuláru určeného výhradne na odstúpenie, pričom podmienkou bolo doručenie podpísaného prehlásenia o odstúpení s predpísanými náležitosťami. Spôsob, ktorý spotrebiteľ zvolil, mohol predznamenávať jeho nespokojnosť, pohoršenie i hnev, nemohol však viesť k platnému odstúpeniu od zmluvy. Nebolo v záujme klienta znevažovať postavenie svojho zákazníka, a bezodkladne potom, ako mu dopravca vrátil objednaný tovar, bola spotrebiteľovi vrátená kúpna cena. Preto postup a vyhodnotenie veci SOI považoval klient oprávnene za krivdu. Peniaze boli vrátené spotrebiteľovi, tovar predajcovi, nikto neutrpel škodu, nestal sa žiadny podvod. Pokuta bola nielen privysoká, ale i nepodložená a nezákonná. Nedalo sa súhlasiť s dopustením sa porušenia predajcom.

Na naše promptné odvolanie, a predovšetkým na poukázanie znenia obchodných podmienok predajcu, Ústredný inšpektorát Slovenskej obchodnej inšpekcie rozhodnutie o uložení pokuty zrušil. V celom rozsahu. Očakávane. Odôvodnenie zrušujúceho rozhodnutia bolo stručné, jasné, výstižné. Čo dodať, zrejme nemali slov. Očakávane.

Ani predajcovia, ani spotrebitelia, ale ani štátne orgány nie sú neomylné. Lebo aj v štátnych orgánoch sú len ľudia. Ono nás to čítanie s porozumením v prvom ročníku základných škôl na niečo iste učili.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?