Majú to poštári zrátané? Vymenia ich elektronické schránky?

Autor: Advokátska kancelária BÁNOS | 19.9.2016 o 12:30 | Karma článku: 10,20 | Prečítané:  8483x

Slovami klasika, treba ísť s dobou. A doba je rýchla. A rýchla doba chce rýchle notebooky a rýchlu wifi a rýchle odpovede. A doba chce elektronické schránky. Asi...

...a preto Vás bude môcť byrokracia od nového roka dobehnúť s úradnými dokumentmi aj bez zháňania poštových známok a vystávania u doručovateľov. Postačí jej len pár kliknutí.

Aktivácia bude povinná!

Hoci elektronická schránka ako komunikačný prostriedok, ktorý má zrýchliť a uľahčiť komunikáciu s verejnou správou, funguje na portáli slovensko.sk už od roku 2014, stále ho využíva len mizivé percento obyvateľstva. Zákonodarca sa tak rozhodol pre zásadný krok a novelou zákona o e-Governmente zmenil možnosť na povinnosť. Právnické osoby so sídlom na území Slovenskej republiky tak od 1. januára 2017 budú e-schránky používať povinne. Pôvodne bol tento termín stanovený už na 1. august 2016, pár kompetentných však uznalo, že na takúto veľkú zmenu firmy nemusia byť pripravené a vzhľadom na prebiehajúce dovolenkové obdobie by nápor nemuseli zvládať ani samotné štátne inštitúcie.

S e-schránkou ušetríte!

Ak ste držiteľom občianskeho preukazu s elektronickým čipom, ku ktorému ste obdržali tzv. BOK, teda bezpečnostný osobný kód, máte o starosť menej a v tomto prípade môžete začať používať e-schránku ako právnická osoba už po 1.auguste 2016. Výhodou môže byť nielen jednoduchšia komunikácia s úradmi, ale aj lacnejšia, pretože napríklad pokiaľ si budete rozširovať svoj predmet podnikania o ďalšie živnosti, alebo budete vykonávať vo svojej spoločnosti zmeny v Obchodnom registri, elektronické podanie je o polovicu lacnejšie ako v listinnej forme. Iniciatíve sa medze nekladú, ak ale svoju e-schránku aktivujete skôr, ako pred začiatkom roka 2017, štát má za to, že Vás už nič neobmedzuje, a preto sa pokojne môže stať, že vám v tejto schránke pristane dôležité rozhodnutie aj skôr ako po novom roku. Túto schránku je preto dôležité si pravidelne kontrolovať. Dokument, ktorý Vám bude týmto spôsobom doručený je absolútne rovnocenný s tým, ktorý by ste obdržali v listinnej podobe. 

Nemáte OP s čipom? Utekajte na políciu!

Prístup k elektronickej schránke právnickej osoby budú mať automaticky zriadení všetci štatutári spoločnosti. Na to, aby ste túto schránku mohli začať používať, potrebujete občiansky preukaz s elektronickým čipom, ktorý vytvára zaručený elektronický podpis. K tomuto občianskemu preukazu obdržíte, tzv. bezpečnostný osobný kód, a to v podobe ľubovoľnej kombinácie šiestich číslic. Občiansky preukaz s aktívnym elektronickým čipom si vybavíte na ktoromkoľvek Okresnom riaditeľstve Policajného zboru, na Oddelení dokladov (v tomto prípade nie ste limitovaný svojim trvalým pobytom), prípadne na kontaktných miestach zriadených Ministerstvom vnútra. K občianskemu preukazu a BOK-u budete potrebovať ešte „čítačku“, ktorú zapojíte do svojho počítača prostredníctvom USB vstupu, a do ktorej následne zasuniete občiansky preukaz. Pozor – bez potrebného softwéru sa nepohnete, je vyžadovaný program, tzv. eID klient, ktorý si bezpečne stiahnete priamo z portálu slovensko.sk.

Správy od úradov sa budú považovať za doručené aj po ich Neprečítaní!

Aj pošta odosielaná do e-schránky bude môcť byť určená „do vlastných rúk“. V takom prípade sa správa považuje za doručenú, ak potvrdíte doručenku, a to v deň a v čase, ktorý je v nej uvedený alebo márnym uplynutím úložnej lehoty 15 dní odo dňa nasledujúceho po dni uloženia správy do schránky, podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr, a to aj vtedy, ak ste sa o tom nedozvedeli. Elektronický systém totiž neoklamete. Doručenku je prijímateľ povinný potvrdiť pri preberaní doručovaného elektronického dokumentu, vždy pred jeho sprístupnením. Prijímateľ potvrdzuje elektronickú doručenku prostredníctvom funkcie určenej na tento účel. Doručenka je následne odoslaná odosielateľovi.

Uloženie elektronickej správy do schránky nastane, keď je správa objektívne sprístupnená v schránke adresáta (prijímateľa). Pokiaľ nepôjde o doručovanie do vlastných rúk, elektronická správa sa považuje za doručenú v deň nasledujúci po jej uložení do e-schránky.

Na záver pripomíname, že povinne aktivovanú elektronickú schránku budú mať právnické osoby s konečnou platnosťou od 1. januára 2017. Pokiaľ sa ale do svojej schránky prihlásite skôr, platí, že ju máte aktivovanú týmto dátumom. V prípade podnikateľov ako fyzických osôb táto povinnosť nevzniká. Tak ako v prípade bežných občanov, je to založené na dobrovoľnosti.

 

Teórie viacerých psychológov uvádzajú, že akt písania listov má terapeutický efekt. Údajne pri hľadaní receptu na pokoj, nie je potrebné hrabať piesok v miniatúrnych zenových záhradkách, ani vymaľovávať šablóny aktuálne módnych antistresových omaľovánok. Stačí raz za čas vymazať rozpísaný e-mail a namiesto toho vytiahnuť papier a pero. Nuž ale pokoj zrejme nebude atribútom tejto doby. Ani zámerom zákonodarcu. Zostáva len veriť, že povinná elektronizácia tak prinesie svoj želaný výsledok. Ak už nie pokoj, tak aspoň jednoduchšiu, rýchlejšiu a lacnejšiu komunikáciu. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?