Ste malý alebo stredný podnikateľ? Tešte sa! Na trh sa dostanete ľahšie.

Autor: Advokátska kancelária BÁNOS | 25.4.2016 o 12:30 | Karma článku: 5,32 | Prečítané:  1942x

Ako hovorí jedna výstižná myšlienka 20. storočia, dobrý a úspešný podnikateľ sa obzerá po zmenách - reaguje na ne a využíva ich ako príležitosti.

Existujú stovky spôsobov ako možno podnikateľom znepríjemniť život. Jednou z nich je bezmála účasť vo verejnom obstarávaní, teda ak sa tohto s ohľadom na nastavené podmienky vôbec môžu zúčastniť. A potom, keď nie je práca, nie sú referencie, a i na trhu sa ťažšie presadiť. Zverejnené informácie k zákazke, ktorá Vás zaujala sú v nie celkom prehľadnej forme, nehovoriac o ich objeme a orientácií, ktorá je priam nemožná. Z papierovačiek podstatných pre splnenie administratívnych a formálnych podmienok, ktoré sa na prvý pohľad javia ako nastavené na konkrétny subjekt, sa Vám ako malému podnikateľovi bez personálnych a časových kapacít, robí koprivka. Napokon sa myšlienky na účasť porazenecky vzdáte. Lebo dobrá cena a kvalita, ktorú zaiste ponúkate, niekedy nestačí. Nie vo verejnom obstarávaní. Lebo jediný spôsob ako v obstarávacej spleti uspieť, je poznať ju a naučiť sa v nej chodiť. A najlepšie v čase, keď sú chodníčky ešte nové a orientuje sa v nich málokto.

Dnes je to týždeň, čo je celkom nový zákon o verejnom obstarávaní (343/2015 Z. z.) účinným. Dôvodom na jeho prijatie bola nielen potreba transponovania smerníc EÚ, ale i skutočnosť, že pôvodný 26x novelizovaný zákon bol už prežitkom. Ako sa nechali počuť na jednej konferencii, zákon je mŕtvy, nech žije zákon! Bolo ho už treba!

Čo teda prináša celkom nové obstarávanie? Bude rýchlejšie, efektívnejšie, menej byrokratické? Prinesie úprava legislatívy malým a stredným podnikom jednoduchší prístup na trh ako sľubuje? Zmien je veľa. Pozrime na prvé z nich.

Bez listov a bez schránky!

Najzásadnejšou zmenou je absolútna elektronizácia vo všetkých postupoch verejného obstarávania, ktorá má tento proces zjednodušiť, zvýšiť jeho efektívnosť a transparentnosť. Súvisiace zníženie výdavkov na kancelársky papier zaiste potešilo nejedného ,,greenpisáka“. Na druhej strane stará škola, podnikatelia z oblastí s nízkou dostupnosťou internetu, či kutilovia telom i dušou, ktorých prioritou je predovšetkým vykonávať svoju práce dobre, bez vysedávania nad PC a študovania brožúr s postupom registrácie do súťaže, by mohli nespokojne oponovať. Nutné je však uvedomiť si postupný pretlak elektronizácie v každej sfére života, pretože doba je rýchla a nie nadarmo sa hovorí, čas sú peniaze. A kto chce zarábať, musí byť in. Alebo skôr online. Nový zákon tak obstarávateľom i záujemcom o účasť v súťažiach nariaďuje komunikáciu a výmenu informácií v celom procese súťaže výhradne prostredníctvom elektronických prostriedkov (výnimky, kedy možno postupovať bez využitia elektronickej komunikácie – viď § 20 ods. 7 a 9 ZVO). Na zavedenie povinnej elektronickej komunikácie majú verejní obstarávatelia a obstarávatelia jednoročné prechodné obdobie. Zaostávať by však nemali ani samotní uchádzači. Ak chcete realizovať predmet zákazky a máte záujem o účasť vo vyhlásenej súťaži, venujte svoju pozornosť registračnému postupu, elektronická ponuka totiž musí byť predložená v oznámených komunikačných formátoch a oznámeným spôsobom tak, aby bola zabezpečená pred zmenou jej obsahu. Ak sa vyžaduje kódovanie a šifrovanie, predložte ju vo vopred oznámených formátoch kódovania a šifrovania. Ak nie ste práve Robert Langdon a v šifrách sa veľmi nevyznáte, obráťte sa na odborníkov. Predkladanie ponúk by Vám však mal uľahčiť i novozavedený jednotný európsky dokument, ako dokument nahradzujúci doklady na preukázanie splnenia podmienok účasti určené obstarávateľom. Ak tento nie je dostupný pri vyhlásenej súťaži, nájdete ho ako prílohu č. 2 vo vykonávacom nariadení Komisie EÚ č. 2016/7.

Rovnako je nutné zdôrazniť, že zákon absolútne vylučuje možnosť zúčastniť sa vo verejnom obstarávaní schránkovým firmám. Za tým účelom je každý podnikateľ, ktorí sa chce zúčastňovať verejných súťaží, povinný registrovať sa v tzv. registri konečných užívateľov výhod (zápisu v registri konečných užívateľov výhod predchádza nevyhnutná registrácia v zozname podnikateľov na Úrade pre verejné obstarávanie). Ide v zásade o inštitút, ktorý nahrádza pôvodnú zákonnú úpravu o povinnom preukazovaní majetkovej účasti, pričom v danom registri podnikateľ uvedie reálnych vlastníkov spoločnosti. Bez tejto registrácie, by s Vami verejný obstarávateľ nemohol uzatvoriť zmluvu, a to ani v prípade, ak by ste inak súťažou prešli ako víťazný uchádzač. Pritom predmetná registrácia je bezplatná a bezpochyby ju možno odporučiť každému podnikateľovi, teda i tým, ktorí sa obstarávacieho procesu spravidla nezvyknú zúčastňovať. Keď už pre nič iné, tak aspoň pre istotu. Nikdy neviete, kedy Vás osloví zverejnená súťaž. Pozor! Predmetná povinnosť sa vzťahuje i na subdodávateľov, prostredníctvom ktorých mienite zákazku realizovať. Overte si, či Vaši zmluvní partneri majú vedomosť o registri konečných užívateľov výhod, a či sú v tomto registrovaní. Zavádzať za účelom ľahšieho získania zákazky, sa určite neoplatí. V prípade klamlivých údajov na základe čestného vyhlásenia hrozí firmám sankcia v podobe zákazu účasti vo verejnom obstarávaní na tri roky, ako i pokuta od 10 tisíc do 1 milióna eur.

Priame vyplácanie subdodávateľov? Po novom áno!

V podnikateľskom prostredí nie je ojedinelým jav, kedy súťaž vyhrá jedna väčšia firma, no realizáciu zákazky vo väčšej miere, ak nie celú napokon realizujú menší podnikatelia, ktorí by sa však s ohľadom na nimi nesplniteľné požiadavky súťaže, tejto ako samostatné jednotky zúčastniť nemohli. Podiel na odmene za zrealizovanú zákazku však, ako to už býva, neveľmi odzrkadľuje i podiel na vykonanej práci. Nuž ale pracovať treba, lebo každý žije z práce. Aj keď nie každý z tej svojej. Nový zákon tak za účelom transparentnosti prináša novinky i v subdodávateľskej oblasti, kedy obstarávateľ môže požadovať od uchádzača, aby špecifikoval podiel zákazky, ktorý má v úmysle zadať subdodávateľom a rovnako môže v návrhu zmluvy alebo rámcovej dohody určiť, že platby za tovar, stavebné práce alebo služby uhradí priamo subdodávateľovi, ktorý dodal tovar, uskutočnil stavebné práce alebo poskytol služby dodávateľovi, ak o to tento subdodávateľ požiada. A tento by požiadať mal. A s touto príležitosťou dlho nešachovať. Lebo kto dlho šachuje, ostane figúrkou.

V záujme zákonodarcu však bolo zároveň otvoriť trh verejných zákaziek a pretlačiť do obstarávacieho procesu i samotných menších a stredných podnikateľov, ktorí by sa za obvyklých podmienok mohli realizácie zákazky zúčastniť len ako subdodávatelia. Nový zákon tak v duchu hesla, že veľkých cieľov je možné dosiahnuť jedine, keď sa spojí mnoho ľudí dohromady, prináša tzv. spoločné predkladanie ponuky, prostredníctvom ktorého sa malí a strední podnikatelia môžu zúčastniť verejných obstarávaní ako partneri na jednej úrovni a za predpokladu, že obstarávateľ využije možnosť rozdelenia zákazky na časti, títo budú môcť zvoliť, či svoju ponuku predložia pre každú časť zákazky, alebo len niektorú z nich.

INovatívnosť je IN!

Ak ste kreatívnym umelcom, chemikom či vynálezcom, zaiste Vás poteší ďalšia novinka v obstarávaní, ktorou je celkom nový postup zadávania zákazky, a to tzv. inovatívne partnerstvo. Daný postup môže obstarávateľ zvoliť za podmienky, že predmetom jeho zákazky je niečo, čo na trhu ešte neexistuje, a vytvoriť to možno až spoluprácou medzi obstarávateľom a dodávateľom ako predkladateľom ponuky. Teda použitie tohto postupu je naviazané na potrebu obstarávateľa vyvinúť a kúpiť inovačný výrobok, službu alebo stavebné práce, ktoré sú na súčasnom trhu nedostupné. Stačí byť inovatívny a budete IN. Alebo aspoň žiadaný.

Dobrá cena a primeraná kvalita väčšinou nestačí. Musíte sa verejnému obstarávaniu venovať systematicky a ovládať zákon, aby ste v ňom vedeli kľučkovať, vyťažiť z neho čo najviac a svoju ponuku vedeli obhájiť. A hlavne presadiť. A ak sa ponúka príležitosť, treba sa jej chopiť. Je to spravidla jednoduchšie ako naháňať zmeškaný vlak. Teraz je tá príležitosť.

Nabudúce o in-house, o trhovisku, o zákazkách, o ich členení, o tom ako postupovať, o hodnotiacich kritériách bez ekonomicky najvýhodnejšej ponuky. A o limitoch. V procese obstarávania i tých finančných.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?