Reklamovať alebo rovno vrátiť?

Autor: Advokátska kancelária BÁNOS | 15.2.2016 o 12:30 | Karma článku: 4,17 | Prečítané:  926x

Občas si pletieme dojmy s pojmami, vraciame, keď treba reklamovať, reklamujeme, keď môžeme vrátiť, odstupujeme od zmluvy po uplynutí lehoty a nástojíme na svojich právach, aj keď je zjavné mechanické poškodenie.

K veľkej novele v spotrebiteľskom práve došlo síce už v roku 2014, no problémy s interpretáciou spotrebiteľského práva odhalila až prax. Ukazuje sa, že najväčším problémom pre spotrebiteľa ostáva práve spotrebiteľ a v tesnom závese stojí jeho pochopenie práv a povinností viažucich sa k tovarom, ktoré nie vždy spĺňa jeho očakávania. Najväčším kameňom úrazu ostáva ťažko prijateľná skutočnosť, že reklamácia nie je vždy dôvodom na vrátenie tovaru, nie je odstúpením od zmluvy a neznamená ani automatický nárok na vrátenie peňazí.

Tak ako to je? Reklamovať? Uplatniť si zodpovednosť za vady? Vrátiť tovar v zákonnej lehote? Odstúpiť od zmluvy? Kedy a načo máte ako spotrebiteľ právo?

...odstrániteľné alebo neodstrániteľné...?

Ako by povedal ujo Murphy, čo sa môže, to sa aj pokazí! V najlepšom prípade v najnevhodnejšiu možnú chvíľu. V prípade, ak má výrobok vady, ako spotrebiteľ máte samozrejme právo tento výrobok reklamovať. Pokiaľ je však možné vybaviť reklamáciu odovzdaním opraveného výrobku alebo výmenou veci, nárok na odstúpenie od zmluvy Vám v zmysle zákona nevzniká. V prvom rade, je preto nutné rozlišovať, či ide o vadu odstrániteľnú, alebo nie.

Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť, a ktorá bráni tomu, aby sa vec mohla riadne užívať ako vec bez vady alebo, ak ide síce o odstrániteľnú vadu, no pre jej opätovný výskyt aj po jej oprave vec ako kupujúci nemôžete riadne užívať, v takom prípade Vám vzniká nárok od zmluvy odstúpiť a žiadať vrátenie kúpnej ceny. Toto právo Vám tiež vzniká, ak predávajúci nevybaví reklamáciu v rámci zákonnej lehoty, ktorá nesmie trvať dlhšie ako 30 dní.

Vrátenie tovaru bez udania dôvodu do 14 dní? Áno, ale nie vždy!

Zákon č. 102/2014 Z. z. priniesol so sebou síce zmien ako húb po daždi, do očí však predávajúcemu, ako aj spotrebiteľovi najviac udrel dubák v podobe predĺženia lehoty na odstúpenie od zmluvy zo siedmych pracovných dní na štrnásť kalendárnych dní.

Pozor! To však neplatí vždy! Ak ste si ako spotrebiteľ zakúpili tovar v klasickom, teda kamennom obchode, predávajúci nie je povinný tento tovar vziať späť alebo ho vymeniť za iný, pokiaľ nenastala skutočnosť, pri ktorej spotrebiteľovi vzniká právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy.

Iný prípad je, ak sa jedná o predaj tovaru na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo mimo prevádzkových priestorov. Ide najčastejšie o tzv. internetový predaj, alebo objednanie tovaru cez telefón. Tu platí 14 dňová lehota na odstúpenie od zmluvy odo dňa prevzatia tovaru. To znamená, že tovar je v tejto lehote možné vrátiť bez udania dôvodu. Nie však bezvýhradne! Predajca má totiž právo na úhradu toho, o čo sa tovaru znížila jeho hodnota v dôsledku takého zaobchádzania s týmto tovarom, ktoré je nad rámec zistenia vlastností a funkčnosti tovaru. Čo po slovensky znamená, že ak ste mali v úmysle 14 dní užívať nový televízor a následne tento vrátiť bez udania dôvodu, potom ako sa Vám nešťastne vyšmykol pri jeho premiestňovaní od dverí do obývačky, musíme Vás sklamať. V praxi sa bežne stáva, že spotrebiteľ ostal nemilo prekvapení, keď takýto „rozbitý“ tovar vrátil s pocitom jasného ,,práva na jeho strane“. Tu si treba uvedomiť, že predajca je zo zákona síce takéto vrátenie tovaru vrámci 14 dňovej lehoty povinný akceptovať, avšak Vy budete musiet uhradiť jeho opravu, ktorá vás niekedy môže stáť toľko ako samotný tovar, ak nie viac.

Každý sa učí na vlastných chybách …ale lepšie je učit sa na chybách iných…

Veľa vody už pretieklo, odkedy sa posilnilo právo spotrebiteľa zmenami právnej úpravy. A veľa vody ešte pretečie, kým sa naučíme s týmito zmenami pracovať. Spotrebitelia i predajcovia! Ak ste na tej menej väčšmi drezúrovanej strane, poučte sa z chýb Vašich predchodcov a na toto si dajte pozor:

1. Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil počas prvých 12 mesiacov od kúpy, môže predávajúci vybaviť reklamáciu zamietnutím len na základe odborného posúdenia; bez ohľadu na výsledok odborného posúdenia nemožno od spotrebiteľa vyžadovať úhradu nákladov na odborné posúdenie ani iné náklady súvisiace s odborným posúdením.

Ak je napriek tomu spotrebiteľ presvedčený o oprávnenosti jeho nároku, môže sa obrátiť na súdneho znalca v príslušnom odbore, ktorý mu vypracuje znalecký posudok, pričom náklady s tým súvisiace znáša predávajúci.

2. Predávajúci je povinný poskytnúť spotrebiteľovi kópiu odborného posúdenia odôvodňujúceho zamietnutie reklamácie najneskôr do 14 dní odo dňa vybavenia reklamácie. 

3. Ak spotrebiteľ reklamáciu výrobku uplatnil po 12 mesiacoch od kúpy a predávajúci ju zamietol, osoba, ktorá reklamáciu vybavila, je povinná v doklade o vybavení reklamácie uviesť, komu môže spotrebiteľ zaslať výrobok na odborné posúdenie. 

4. Pri odstúpení spotrebiteľa od kúpnej zmluvy uzatvorenej na diaľku je povinnosťou predávajúceho do 14 dní od doručenia oznámenia o odstúpení od zmluvy vrátiť spotrebiteľovi uhradenú kúpnu cenu za tovar, ak mu spotrebiteľ zaslal tovar, od ktorého kúpy odstupuje alebo ak vierohodným spôsobom preukázal, že mu tovar zaslal späť.

5. V zmysle zákona nesmie vybavenie reklamácie presiahnuť lehotu 30 dní, v opačnom prípade má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť.

6. Predávajúci je povinný pri uplatnení reklamácie vydať spotrebiteľovi potvrdenie. Ak je reklamácia uplatnená prostredníctvom prostriedkov diaľkovej komunikácie, predávajúci je povinný potvrdenie o uplatnení reklamácie doručiť spotrebiteľovi ihneď; ak nie je možné potvrdenie doručiť ihneď, musí sa doručiť bez zbytočného odkladu, najneskôr však spolu s dokladom o vybavení reklamácie; potvrdenie o uplatnení reklamácie sa nemusí doručovať, ak spotrebiteľ má možnosť preukázať uplatnenie reklamácie iným spôsobom.

7. Predávajúci je povinný o vybavení reklamácie vydať písomný doklad najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.

 

S odstupom času je teda zrejmé, že aj keď cieľom zákonodarcu bolo nepochybne posilniť práva spotrebiteľa, občas vznikajú problémy na inom fronte, gramatickom! Netreba totiž zabúdať čítať, nie len medzi riadkami, ale i samotné riadky. A ak ste mali doposiaľ šťastie a spotrebiteľské patálie sa Vám vyhýbali, nezabúdajte na Sintetov prvý zákon spotreby, a to že: 60-dňová záruka zaručuje, že výrobok sa sám od seba pokazí na 61. deň.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?