Mešká Vám spoj? Nielen študenti a dôchodcovia môžu žiadať náhradu!

Autor: Advokátska kancelária BÁNOS | 2.2.2015 o 12:30 | Karma článku: 3,32 | Prečítané:  763x

Má Váš vlak pre snehové záveje meškanie, zrušili Vám let, stratila sa Vám v tom zmätku batožina? Nebuďte prekvapený, ak Vás na Vaše práva nik neupozorní. Ohláste sa sami!  

Nuž ako už je zaužívaným národným zvykom, napadaný sneh a mráz mnohých prepravcov i začiatkom februára prekvapil, a tak sa niet čo čudovať, ak spoje nejdú v čase stanovenom v cestovných poriadkoch. Keďže to všetko tak akosi automaticky predpokladáte, pripravíte si poriadnu desiatu, obed prípadne večeru, náhradnú a hlavne teplú bielizeň a dvoje páry hrubých ponožiek, pretože na staniciach a zastávkach sa mnohokrát nekúri a pri niekoľkohodinovom čakaní by ste mohli prechladnúť, prípadne umrieť hladom. K spokojnosti by Vám však možno prispelo vedomie, že podľa európskej legislatívy máte nárok na väčší komfort, ako sa Vám, ako cestujúcim, na prvý pohľad ponúka.

...ide, ide vláčik, ide, ide vlak...iba ak by nešiel, zvýšil by nám tlak!

Pokiaľ cestujete v rámci medzinárodnej prepravy a nespadáte do kategórie „cestujeme radi, často a hlavne zadarmo“ (čo samozrejme nevylučuje, že sa v prípade meškania alebo zrušenia vlaku môžete adekvátne rozčúliť, zľavy z ceny lístka sa však každopádne nedočkáte), máte pech a železničná spoločnosť Vám oznámi, že do cieľovej stanice dorazíte s minimálne hodinovým meškaním (61 minút a viac, a to i v prípade zásahu "vyššej moci"), máte nárok na zrušenie cesty a okamžité vrátenie ceny lístka (v niektorých prípadoch v plnej cene, v iných len časti ceny lístka, a to za cestu, ktorá sa neuskutočnila). Ak ste pre dlhé meškanie nestihli divadelné predstavenie, alebo zo strýkovej šesťdesiatky stihnete len umývanie tanierov a viac nemáte záujem pokračovať v ceste, máte nárok na spiatočnú prepravu do východiskovej stanice. Ak ste však presvedčený, že Vám nejaké zákusky predsalen zostanú a využijete náhradnú prepravu, neopomeňte Váš nárok na náhradu vo výške 25 % (pri meškaní 1-2 hodiny) alebo 50 % (pri meškaní viac ako 2 hodiny) z ceny lístka. Okrem iného na náhradnú prepravu máte nárok i v prípade, ak vlak nemôže pokračovať v ceste. Na druhej strane, pokiaľ Vás neláka celý večer kľučkovať medzi bezdomovcami po železničnej stanici, nárokujte si i ubytovanie. Nezabúdajte však, že Vám naň vzniká nárok len v prípade, ak môžete v ceste pokračovať až na druhý deň. Pri vnútroštátnej preprave to už také ružové nie je, ale keď veľmi prižmúrime, ako sa hovorí všetky štyri oči, nejaké odlesky lilavej by sa snáď našli. Náhradu totiž dostanete, ale len v prípade, že IC, EC alebo SC vlak mešká viac ako hodinu, a to v prípade EC vo výške príplatku, pri IC v hodnote 25 % z ceny cestovného IC vlaku (k tomu ako bonus občerstvenie v cene 1 EUR) alebo pri 2 hodinovom meškaní 50 % z ceny cestovného IC vlaku (a občerstvenie v cene 2 EUR).  Ak by sa nedajbože stalo, že nemôžete pokračovať v ceste na miesto určenia v ten istý deň, budú Vám nahradené i primerané výdavky do výšky zaplateného cestovného, napríklad za prenocovanie. Luxusnú noc v Carltone ale neočakávajte. Náklady Vám totiž budú vyplatené maximálne do výšky 20,00 EUR.

Čakajte somári, autobus dôjde...

Odkedy 1. marca 2013 nadobudlo účinnosť nariadenie EÚ č. 181/2011 o právach cestujúcich v autobusovej a autokarovej doprave, konečne sa osobitnej úpravy svojich práv dočkali i tí, ktorí v nostalgickom spomínaní na prenikavý zvuk pamätnej Karosi, uprednostňujú intimitu autobusovej prepravy. Okrem toho, že lístok je spravidla drahší ako pri železniciach, náhradu celej ceny cestovného alebo presmerovanie v prípade prekročenia kapacity rezervácií, či zrušenia alebo meškania o viac ako 2 hodiny od predpokladaného času odchodu, možno očakávať len pri trasách na vzdialenosť viac ako 250 km. Ak Vám autobusová spoločnosť neponúkne na výber medzi náhradou cestovného a presmerovaním na iný spôsob prepravy, máte nárok dožadovať sa nielen náhrady celej ceny lístka, no popri tom i sumy vo výške 50 % ceny cestovného. No a napokon, rovnako ako v prípade vlakov, i tu platí, že pri viac ako 3 hodinovom meškaní, či úplnom zrušení spoja, nemusíte čakať na zastávke celú noc, odkázaný na olizovanie cencúľov. Primeraná pomoc, v podobe menšieho občerstvenia, jedla, ako i ubytovania, je samozrejmosťou. Pochopiteľne, ak o ňu požiadate. Na záver nemožno opomenúť, že nároky na kompenzáciu Vám vznikajú i v prípade závažnejších udalostí, ako je strata, či poškodenie batožiny, zranenie a smrť v dôsledku cestovnej nehody.

...a za nimi poletíme - poletíme - poletíme - poletíme...

Nárok na náhradu máte i v prípade, ak sa Vám miesto nádherného výhľadu z vtáčej perspektívy, dostalo len nervózneho prešľapovania na letisku a poškuľovaniu po hodinkách. Za zrušený let máte nárok na vrátenie ceny letenky, prípadne ak ste zostali ,,visieť“ v prechodnej destinácii, na bezplatný spiatočný let do miesta pôvodného odletu. Rovnako máte nárok na presmerovanie do konečného cieľa za porovnateľných prepravných podmienok. Ak Vám skôr vyhovuje finančná náhrada, pri minimálnom 3 hodinovom meškaní letu máte nárok na sumu vo výške 125,00 až 600,00 EUR (v prípade, že vám dopravca ponúkne náhradný let s podobným časovým rozvrhom, môže byť náhrada znížená o 50 %). Ak sa Vám naopak nedopatrením stratí, poškodí alebo omešká batožina, môže sa suma vyšplhať do výšky 1.220,00 EUR. Rovnako nemusíte nocovať v letiskovej hale na tvrdých sedadlách, hladný len o slabej káve a karamelových cukríkoch z automatu. V závislosti od letovej vzdialenosti a času meškania máte totiž podobne ako pri predchádzajúcich spôsoboch prepravy, nárok aj na občerstvenie, jedlo, bezplatné telefonické, faxové i e-mailové spojenie a podľa potreby aj hotelové ubytovanie a prepravu doň.

Avšak aj v prípade, že ste sa rozhodli letieť, zostaňte nohami pevne na zemi a nezabúdajte, že každé plus má aj svoje ,,ale“. Finančnej satisfakcie sa totiž ani pri najlepších prisviedčacích praktikách nedomôžete, ak Vás spoločnosť o zrušení letu informovala 2 týždne pred plánovaným odletom, ak Vám bol ponúknutý náhradný let alebo bol tento zrušený v dôsledku mimoriadnych okolností. Prípadná pomoc počas čakania na náhradnú prepravu Vám však musí byť poskytnutá i za týchto okolností. Preto nezabúdajte, je vždy vhodné preštudovať si podmienky na letenke. Častokrát sú na nej totiž veľmi užitočné informácie (hoci aj malými písmenkami).

Pokiaľ ste sa nedomohli nároku vyplývajúceho z právnych predpisov pre práva cestujúcich, so svojou sťažnosťou (obvykle majú prepravné spoločnosti vlastné formuláre, vyžiadajte si ich na informáciách), čo najskôr kontaktujte príslušného prepravcu (napr. pri leteckej preprave platí, že ak ste do 2 mesiacov od momentu podania sťažnosti na túto nedostali odpoveď, takáto ,,reakcia“ je považovaná za uznanie nároku cestujúceho). A priori by sa sťažnosť mala vypĺňať v štáte, kde sa incident odohral. Ak však problém nastal mimo EÚ, nestrachujte sa, túto môžete smerovať aj na príslušné orgány v členskom štáte EÚ, kam Vaša cesta smerovala.

Je teda len na Vás akú formu prepravy zvolíte, či vlakom, autobusom, letecky a či sa pri pomyslení na všetky tie nepríjemné vybavovačky napokon nerozhodnete, ísť peši. Človek má tak istotu, že nemusí platiť lístok, že ho nechytí revízor, že sa nemusí nikde tlačiť a v konečnom dôsledku, že mu to i napriek snehovým závejom a mrazom, pôjde včas.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?