Koniec e-shopov na Slovensku?

Autor: Advokátska kancelária BÁNOS | 24.11.2014 o 12:39 | Karma článku: 5,98 | Prečítané:  1862x

Niekdajší prvý kancelár Nemeckej ríše, Otto von Bismarck, sa za svojho pôsobenia vyjadril, že so zákonmi je to podobné ako s párkami. Je lepšie, keď nevidíme, ako sa robia. Mnohí prevádzkovatelia internetových obchodov by proti zmienenej myšlienke s istotou namietali a dôvody vzniku niektorých zákonov by si s radosťou nechali ozrejmiť, aj s príslušnými komentármi.

Nie každý zákon z dielne našich zákonodarcov si vyslúži toľko pozornosti, toľko nezodpovedaných otázok, a toľko všadeprítomnej obavy z neistoty, čo ak len sme niečo prehliadli, ako práve  zákon č. 102/2014 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri predaji tovaru alebo poskytovaní služieb na základe zmluvy uzavretej na diaľku alebo zmluvy uzavretej mimo prevádzkových priestorov predávajúceho, účinný od 13.06.2014, na ktorý sme poukázali v predchádzajúcom článku Damoklov meč nad e-shopmi, s výberom prvých najzásadnejších zmien, ktoré zaviedol.

Dnes prinášame prehľad ďalších stanovených  povinností, ktoré by prevádzkovatelia e-shopov, pod hrozbou vysokých sankcií, určite nemali prehliadnuť.

Nová ikona pri objednávke alebo učíme sa čítať s porozumením.

Doposiaľ pri nákupe cez e-shop, tento zvyčajne končil stlačením ikony s nápisom ,,odoslať objednávku“, prípadne ,,záväzne objednávam“. Nie však každému kupujúcemu bolo zrejmé, že ak je pri tovare uvedená cena, bude ju musieť po odoslaní objednávky i uhradiť. Iný dôvod na zavedenie povinnosti prevádzkovateľom internetových obchodov zabezpečiť, aby spotrebiteľ potvrdil, že bol oboznámený s tým, že objednaním tovaru mu vzniká povinnosť zaplatiť kúpnu cenu, totiž nevidíme. Zákon uvádza, že ak si odoslanie objednávky vyžaduje stlačenie osobitného tlačidla alebo aktivovanie funkcie, musia byť tieto označené formou „objednávka s povinnosťou platby“, prípadne iným obdobným spôsobom. Ak by si totiž e-shopy túto povinnosť nesplnili, spotrebiteľ im nie je povinný za tovar zaplatiť. Netvrdíme, že sa v tomto prípade jedná o programátorsky zložitú úpravu. Avšak ak bol tento krok naozaj odôvodnený registrovanými prípadmi sťažností kupujúcich na SOI či spotrebiteľskej asociácii, pretože ich predávajúci uviedli do omylu tým, že im pri objednávke dostatočne neoznámili, že za zakúpený tovar budú musieť aj zaplatiť, možno by bolo vhodnejšie hľadať iné, produktívnejšie spôsoby nápravy takýchto nedostatkov, ako neustále zvyšovanie administratívnej a finančnej záťaže e-shopov.

Dôraz na obchodné podmienky alebo ako to bolí, keď vám klepnú po prstoch. Hoc aj pravítkom!

Za najzásadnejšie bezpochyby považujeme kroky zamerané na úpravu obchodných podmienok. Na začiatok musíme uznať, že za vzrastajúcim trendom kontrol obchodných podmienok e-shopov, zo strany inšpektorov Slovenskej obchodnej inšpekcie, stála predovšetkým ich minimálna snaha vyprodukovať vlastné záväzné texty a skutočnosť, že sa vo veľkej miere uspokojili s podmienkami iných internetových obchodov, ktoré častokrát odkopírovali i s chybami. A tak sa zaviedla povinnosť vyhotoviť také obchodné podmienky, ktorým porozumie i priemerný spotrebiteľ. Ba čo viac, pri prípadnom spore s kupujúcim, bude musieť e-shop dokázať, že tento mal nielen možnosť prečítať si obchodné podmienky internetového obchodu, ale i to, že ich nemohol prehliadnuť v spleti iných políčok a ikon, ktorými pri objednávke prechádzal, z čoho môže vzniknúť naozaj zapeklitá situácia, najmä pokiaľ pôjde o toho istého priemerného spotrebiteľa, vďaka ktorému sa zaviedla povinnosť uvedená v predchádzajúcom bode.

Naliehavosť splniť si túto povinnosť leží na pleciach majiteľov internetových obchodov tým väčšmi, čím vyššie sú sankcie hroziace za ich nesplnenie. A tie visia nad hlavami, už tak dosť zmorených prevádzkovateľov e-biznisu, ako Damoklov meč. Nech sa páči, pre lepšiu predstavivosť, zákon stanovuje sankcie od 100 € do 33 000 €! Pri opakovanom porušení dvojnásobok! Nehovoriac o náhrade škody, ktorá vznikla spotrebiteľovi. Text písmom menším ako 1,9 mm? Pripravte sa na absolútnu neplatnosť zmluvných dokumentov! Ešte, že zákonodarca upustil od svojho pôvodného zámeru, aby uvedené dokumenty boli písané výlučne v Times New Roman s minimálnou veľkosťou 12. Ako by povedal klasik, čím sú populárnejší, tým sú kontrolovanejší. A kontrola sa zameriava predovšetkým na všeobecné obchodné podmienky a reklamačné podmienky. Inšpektori si tieto vytlačia, aby si zaistili skutkový stav v čase kontroly (alebo aby pravítkom zmerali, či sedí stanovená veľkosť písma?!). V strehu musia e-shopy zostávať dňom i nocou, a to i vo chvíľach, keď práve nie je v revíri inšpektor. V spleti najrozličnejších pováh spotrebiteľov, sa zaiste nájde mnoho takých, ktorí si nájdu čas a orgán vykonávajúci dozor oslovia so svojím naliehavým upozornením na všetky krivdy na nich páchajúce. A sankcie sú naozaj vysoké, v prípade menších e-shopov priam likvidačné!

Pravdou však je, že právny poriadok neobsahuje jeden komplexný právny predpis, ktorý by ustanovoval všetko, čo majú obchodné podmienky obsahovať. Nehovoriac o tom, že každý prípad je osobitný, a nie sú žiadne univerzálne obchodné podmienky, ktoré by mohli použiť všetky e-shopy. Vypracovanie vhodných obchodných podmienok, ktoré sú aktuálne, komplexné, v súlade so zákonom, môže byť komplikované. Ak sa e-shopy rozhodli vypracovať si ich sami, odporúčame prekontrolovať si všetky relevantné ustanovenia širokej škály zákonov na ochranu spotrebiteľa, v duchu známeho - dvakrát meraj a raz rež, alebo konzultácie so skúseným právnikmi, čím sa vyhnú nepríjemnostiam a nezanedbateľným sankciám, ktoré vďaka súčasnému nastaveniu zákona v prípade nedodržania, či porušenia zákonných pravidiel, hrozia.

Uznávame, každá minca má dve strany. Minimálne jedna strana je zavedením nových povinností určite spokojná. Avšak v prípade, že ste na tej druhej strane a prevádzkujete e-shop, je veľmi dôležité dávať si pozor na to, či spĺňate všetky podmienky, ktoré stanovujú zákony, vyššie uvedené povinnosti nevynímajúc.

Pokiaľ spadáte do kategórie povinných a ste majiteľom alebo prevádzkovateľom e-shopov, Advokátska kancelária BÁNOS s.r.o. Vám poskytne nielen pomoc pri vyhotovovaní, kontrole a revidovaní obchodných podmienok a iných zmluvných dokumentov v oblasti internetového predaja, ale Vás aj zastúpi pred Slovenskou obchodnou inšpekciou. Kontaktujte nás na: advokat@banos.sk.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?